ROZHOVOR

STANISLAV GRELA

STANISLAV GRELA, architekt zákaznických řešení

V mnoha firmách již naplno probíhá proces přechodu na elektronické cenovky, což s sebou přináší několik neocenitelných výhod, jako je například automatický přenos dat z ERP systému přímo na elektronické cenovky pomocí jediného kliknutí. O tom, co jsou to elektronické cenovky a jak vlastně fungují, jsme si povídali s architektem zákaznických řešení Stanislavem Grelou ze společnosti Seyfor, která aktuálně zajišťuje napojení informačního systému Money ERP přímo na technologii Proficenovky.

Stanislave, začněme náš rozhovor trochu obecněji. Co jsou elektronické cenovky a kde se používají?  

Jak už název napovídá, jedná se o cenovky, které se dnes běžně vyskytují v obchodech, ať už jde o obchody s potravinami nebo elektronikou. Zákazníci o nich často ani nevědí, protože vypadají velmi realisticky, obvykle je poznáte podle čárového kódu na rámečku etikety. Na cenovce najdeme všechny obvyklé informace, na které je zákazník zvyklý nebo které definuje zákon, tedy cenu, název výrobku, cenu za jednotku nebo výrobce. Jsou tedy plnohodnotnou náhradou klasických papírových cenovek, které známe.

Někdy se můžete setkat i s pojmem elektronické štítky. Z hlediska technologie jde o stejný princip, ale využití je různorodé. Štítky se mohou používat i ve skladech, takže na nich nemusí být jen cena, ale např. informace o stavu zásob nebo o poloze na skladě.

Hlavní výhodou je tedy úspora času. Existují nějaké další výhody používání elektronických cenovek?  

Určitě ano. V dnešních obchodech je málo zaměstnanců a elektronické přecenění jim ušetří spoustu času. Zároveň snižuje zmíněný časový nesoulad mezi umístěním cenovky na regál a změnou v pokladním systému.

Prodejny navíc mohou efektivněji využívat akční nabídky (slevy na zboží ve výprodeji). Uvedu příklad pečiva v obchodě s potravinami, které chtějí prodejny prodat do konce pracovní doby. Mohou nastavit svůj informační systém tak, aby každé dvě hodiny před zavírací dobou automaticky snížil cenu o 30 %. V rámci plánování přecenění je také možné zvolit dobu, kdy je v prodejně nejméně zákazníků.

V neposlední řadě, zaměstnanci mohou při umisťování cenovek chybovat. Systém funguje tak, že automaticky přenáší data přímo z ERP systému do elektronických cenovek, kterým je přiřazeno číslo a místo. Pravděpodobnost, že dojde k chybě, je proto minimální.  

Flexibilní využití jste již trochu nastínil. Do jaké míry lze funkce elektronických cenovek přizpůsobit potřebám konkrétní firmy? 

Každá společnost si může nastavit údaje, které chce mít na etiketách, podle svých potřeb. Vzhledem k všestrannému využití v obchodech, skladech, zdravotnických zařízeních nebo hotelech mohou produktové karty obsahovat nejrůznější informace.

Kromě ceny se na štítcích mohou zobrazovat podrobnosti o výrobku, propagační akce, QR kódy, hodnocení výrobků, název výrobce nebo stav zásob. Uživatel si však může sám nastavit, co se bude na štítku zobrazovat, nebo mu s tím může pomoci konzultant. Pole, která se mají vyplnit, nejsou pevně stanovena.

Přiřazením štítku ke konkrétnímu obchodu umožňuje odeslat na konkrétní štítek přesně ty informace, které obchodník potřebuje. Pokud společnost provozuje prodejny ve dvou zemích, může na štítky posílat různé jazykové verze, aby byly informace lokalizované.

Za zmínku stojí i to, že dnes je již k dispozici mnoho modelů cenovek, takže si prodejci mohou vybrat i barvy rámečků a možnosti zobrazení, které nejlépe vyhovují jejich značce. To je dobře vidět např. u společnosti Aholde, která používá černý rám a barva skladových cenovek je žlutá, nebo u společnosti Lidl, která má cenovky s šedým rámem a červenou barvou pro skladové položky.   


"Dopad na efektivitu práce je značný. Dochází k úsporám času, energie a v konečném důsledku i nákladů na zaměstnance, protože odpadá celá řada úkolů."


Možná se najdou lidé, kteří jsou skeptičtí ohledně spolehlivosti této technologie... 

Myslím, že k tomu není žádný důvod. V zahraničí je tato technologie již běžnou praxí a v našich podmínkách není otázkou zda, ale kdy je firmy začnou naplno využívat. Navíc si myslím, že mnoho lidí ani neví, že takové cenovky už v obchodech jsou, stačí se jen pozorně podívat do regálu.

Štítky jsou přizpůsobeny podmínkám daného prostředí, odolávají vlhkosti a teplotám od -25 °C do 40 °C. Jedná se o dlouhodobou investici – životnost baterií v tagu může při běžném používání dosáhnout až 10 let. Návratnost investice je rychlá a viditelná, zejména z hlediska úspory času a snížení chybovosti.

Podívejme se na elektronické štítky z technologického hlediska. Pokud se je společnost rozhodne pořídit, co k tomu potřebuje?  

Začněme tím, že zavedení elektronických štítků vyžaduje investici do fyzického vybavení. To znamená nákup štítků a speciálních lišt. K tomu je třeba pořídit tzv. access point, což je router, který komunikuje se samotnými štítky. Za předpokladu, že společnost již má ERP systém, musí si ještě od dodavatele elektronických štítků zakoupit licenci pro přístup do systému nebo portál, přes který bude přenášet data ze svého informačního systému do cenovek.  

Zmiňujete se o přenosu dat z ERP systému přímo do štítků. Můžete podrobněji vysvětlit, jak tento proces vlastně funguje? 

Vysvětlím to od konce, od samotných elektronických cenovek, které jsou umístěny na regálech v obchodech. Jsou připojeny prostřednictvím Wi-Fi (nebo Bluetooth) k routeru, který je umístěn přímo v prodejně. Tento směrovač je přes internet připojen k externímu cloudu nebo hostingu, kam se posílají data z ERP systému. Není důležité, kolik takových routerů společnost má a zda jsou umístěny v různých prodejnách. Jedním kliknutím je možné odeslat změnu údajů, například ceny, z ERP systému do cenovek v prodejnách po celé zemi.  

Přecenění zboží se provádí přímo v ERP systému. Jak se data přenášejí do štítků?

Existuje několik možností. Nejméně praktické je přihlásit se do administrativního systému provozovatele cenovek a ručně změnit ceny na štítcích. Hromadné přecenění lze provést importem feedu, např. souboru XML, přímo do administrace. Toto řešení opět ale není příliš praktické.

Přenos dat může probíhat i prostřednictvím tzv. komunikačního mostu. Z ERP systému jsou data odesílána do systému poskytovatele elektronických cenovek; to nabízí např. i společnost Satomar, která provozuje Proficenovky. Přenos dat však probíhá pouze několikrát denně v přesně stanovených časech.

Existuje však možnost přenosu dat i v reálném čase, kterou nabízí Money ERP od společnosti Seyfor.

V čem spočívá výhoda tohoto řešení, které jste společně se společností Satomar vyvinuli?

Řešení, které jsme vymysleli v systému Money ERP, je jediné, které funguje i přímo v reálném čase. Vytvořili jsme přímou integraci prostřednictvím API, tedy propojení Money ERP a Proficenovek. K přenosu dat tedy nepoužíváme žádného prostředníka, takže komunikace mezi ERP systémem a elektronickými cenovkami probíhá v reálném čase.

V okamžiku, kdy se v ERP systému změní cena, ať už jednoho výrobku nebo automatické přecenění tisíce výrobků, je tato informace okamžitě odeslána na portál Proficenovek, a tím je cena nebo jiné údaje na elektronické cenovce přepsány.  

Obchodníci tak mohou upravovat ceny nebo jiné informace o produktech přímo ve svém ERP systému. Jak rychle se tyto změny projeví na etiketách? 

Ano, není třeba upravovat údaje ve dvou systémech. Uživatelé upraví vše ve svém ERP systému, na který jsou zvyklí a přenos těchto změn je pak automatický.

Doba přenosu dat závisí na řešení a na ERP systému. V případě Money ERP je přepis těchto změn v podstatě okamžitý. Během několika sekund lze provést změny cen na tisících etiketách v desítkách prodejen po celé zemi.  

Lze přecenění zboží nastavit předem a celý proces automatizovat?

V Money ERP je samozřejmě možné nastavit přecenění dopředu na konkrétní datum a čas. I v tomto případě se k danému datu údaje změní během několika sekund. Ještě je zajímavé dodat, že není nutné nastavovat konkrétní cenu pro každý výrobek, ale je možné nechat systém cenu vypočítat např. podle nastavené marže.

Dokonce lze pro každý obchod nastavit jiný výpočet ceny. Obchodníci mohou bez větší námahy a automatizovaně spravovat několik prodejen i v různých zemích najednou.

Digitalizace prodejny pomocí elektronických štítků může nějakou dobu trvat. Nebo si firma nemusí být jistá, zda technologie skutečně splní její požadavky. Existují nějaké způsoby, jak elektronické etikety otestovat v praxi?

Pokud dnes přijdete do obchodu a trochu zapátráte, zjistíte, že k tomuto nasazování elektronických cenovek dochází postupně. Není tedy vůbec problém, pokud se firma rozhodne pro začátek nakoupit jen několik desítek etiket. V ideálním případě začněte používat cenovky pro zboží, které je rychle obrátkové a často mění cenu, např. v rámci promo akcí.
Společnosti, které elektronické štítky poskytují, navíc často nabízejí různé startovací balíčky, aby si zájemci mohli tuto technologii vyzkoušet.

Děkujeme, že jste si našel čas na rozhovor s námi, a přejeme vám do budoucna hodně štěstí.   

Telefon / Email

725 325 271
info@satomar.cz
www.satomar.cz

Firma

Satomar, s.r.o.
IČ: 29201586
DIČ: CZ29201586

Adresa

Karlova 37
614 00 Brno
Česká Republika